Jeśli twój rozmówca splata ręce na piersi, to przyjmuje postawę obronna, jeśli natomiast w czasie rozmowy bezwiednie powtarza twoje gesty, jak poprawienie włosów, czy kołnierzyka, to stara się ciebie zrozumieć i podążą za twoim tokiem rozumowania. Mowa ciała mówi więcej niż słowa, trzeba umieć ją czytać. Trzeba też ją znać, aby panować nad pewnymi odruchami, by inni nie czytali w nas jak w otwartej księdze. Umiejętności zawodowe i osobiste podczas poszukiwania pracy są na pewno istotne, ale o tym, czy uda nam się znaleźć pracę, decydują czasem czynniki pozalogiczne czy zupełnie przypadkowe. To też należy wziąć pod uwagę, gdy staramy się prowadząc własny biznes, znaleźć nowych klientów. Jakie cechy charakteru dobrze jest posiadać, by uwierzyć, że właśnie mnie się uda. Wszelkie przeciwności w poszukiwaniu klienta, zamówień, zdobywania funduszy znosić mężnie i nie traktować ich osobiście. Uwagi i odmowy niekoniecznie muszą dotyczyć ciebie osobiście. Zupełnie inne przyczyny mogą decydować, że ktoś rezygnuje s twoich usług, powody mogą być obiektywne.

Trzeba umieć sobie z tym radzić. Wyrazem asertywności jest określona mowa ciała. Gesty zdradzają stan naszych emocji, podświadome procesy, jakie zachodzą w w naszym mózgu. Warto potrenować mowę ciała, gdyż jesteśmy w stanie naszą postawą wpływać na decyzje podejmowane przez rozmówcę. Ciało podczas rozmowy przekazuje niewerbalne sygnały. To ważne, czy w trakcie negocjacji ustawimy się w stosunku do rozmówcy całym ciałem na wprost, wtedy jesteśmy otwarci i chcemy porozumienia, czy bokiem, co oznacza, że wykazujemy trochę sceptycyzmu i rezerwy. Jeśli stopy osoby, z którą rozmawiamy czubkami są zwrócone w naszą stronę, to zapewne ich właściciela jest pełna akceptacji i gotowości do rozmowy. Stopy zwrócone w stronę wyjścia świadczą o tym, że rozmówca chciałby być daleko stąd. By odnieść sukces podczas negocjacji oprócz mowy ciała ważny jest strój i sposób zachowania. Ubiór powinien być dostosowany do sytuacji oficjalnej, ani przesadnie elegancki, ani zbyt niedbały. Podczas negocjacji dobrze jest zaprezentować zalety firmy, umiejętność prowadzenia rozmowy, dotychczasowe osiągnięcia.