O ile brakuje nam na pomysłu na prowadzenie własnego biznesu, można ściągnąć pomysł od innych. Franczyza pozwala na zminimalizowanie ryzyka, ale nie pozbędziemy się go całkowicie, nie ma co na to liczyć. Wszystkim się może w sieci udać, a nam nie. Zdarzały się takie sytuacje. Ale zaczynając prowadzenie interesu nie musimy się tym kierować. Czerpanie ze sprawdzonych rozwiązań jest na początek bardzo dobre. Trzeba też liczyć się na początku z kosztami. Rozpoczęcie biznesu franczyzowego to koszty średnio około 100 000 złotych. Potem co miesiąc płacimy licencje, za prawo do używania logo, a także korzystania ze wspólnej księgowości, niektórych marketingowych rozwiązań lub imprez. Zależnie od rodzaju biznesu inwestycja zwróci się w ciągu dwóch lub więcej lat. Najbardziej popularne franczyzy dzisiaj to DobreWina.pl. Inwestycja nie wymaga wielkich nakładów finansowych, a już w następnym roku działalności zaczyna się wychodzić na plus.

Natomiast sklep Carrefour Express zwraca się po prawie pięciu latach. Wspólne działania sprzyjają rozwojowi i odnoszeniu sukcesów. Franczyzę obecnie oferują firmy w bardzo różnym obszarze, można otworzyć biuro turystyczne, założyć sklep spożywczy, otworzyć bar lub restaurację. Swoim franczyzobiorcom firma-matka oferuje pakiet dostosowany do formatu przedsięwzięcia, czyli wygląd zewnętrzny i zasady działania. Wszystkie punkty danej sieci budują wspólny wizerunek. Jeśli działamy w obszarze pralni, to do dyspozycji mamy markę, samodzielnie znajdujemy lokal, dzierżawimy maszyny. Własna inicjatywa zawsze jest wsparta działaniami sieci. Plusem uczestnictwa w biznesie franczyzowym jest możliwość korzystania ze szkoleń, zazwyczaj nieodpłatnych, uczenia się danej branży. W każdej sieci jest też jednolity system informatyczny, podobnie jest z reprezentacyjnym strojem, profesjonalną logistyką, doradztwem oraz szkoleniami. O wizerunek dbają wszystkie placówki w sieci.